Cykelsportens extrema sidor

Är du intresserad av att köra ett så kallat extremlopp av något slag kan exempelvis ett IronMan eller ett så kallat SwimRun-lopp vara aktuellt. Det viktigaste att tänka på är att vara väldigt tidigt ute med anmälan, då de flesta extremlopp tidigt blir fullbokade. Gör också upp en tydlig träningsplan, samt en plan för hur och när allt praktiskt runt omkring ska fixas och fungera.

Att tänka på inför ett extremlopp

För att klara en IronMan rekommenderas ett års förberedelser, särskilt för nybörjaren. Grunden läggs under vintersäsongen och det är viktigt att parallellt med träningen ta reda på så mycket som möjligt om det lopp du ska köra. Ta reda på om det finns vätske- och matkontroller längs vägen, om du bör ha ett eget team med dig, hur långt det är emellan de olika kontrollerna, hur mycket energi du gör av med etcetera.

Att göra upp en träningsplan, och att hålla sig till den, är oerhört viktigt. Försök vara ärlig mot dig själv och skriv ner svagheter och styrkor så att du har en tydlig bild av vad du behöver träna på mer, och vad som kan utvecklas till att bli ännu bättre. Många tycker att simningen är den tuffaste delen i ett extremlopp, så passa på att träna simning under vintern i inomhusbassäng. Träna rörlighet i axlar, armar och nacke så mycket som möjligt och byt ut simhallen mot öppet vatten när våren kommer (glöm inte att införskaffa våtdräkt). Även spinning är en mycket bra träningsform under vintern, som går bra att kombinera med simträning och andra styrke- och konditionsövningar.

Inför ett IronMan-lopp tränar du inför 18 mil på cykel, 3,9 kilometers simning i öppet vatten och 4,2 mils löpning. Som du förstår måste du lägga ner mycket tid och möda på träning, planering och kost. Du vill också undvika skador, varför en varierad träning med en vilodag mitt i veckan är att föredra.