Förberedelser och planering

Det finns en rad olika saker du bör planera och informera dig om innan du deltar i ett så kallat extremlopp. Är du nybörjare är det oerhört viktigt att inte sätta ribban för högt, och att hitta rätt träning på lagom nivå.

Några praktiska saker att tänka på

  • Lär dig allt om loppet: läs manualer, informationsblad, instruktioner, recensioner, kommentarer etc.
  • Om du har familj – involvera dem: det är krävande både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt att träna inför och delta i ett extremlopp, därför blir det enklare för alla om du inkluderar familjen i dina förberedelser etc.
  • Boka boende tidigt: kolla upp boendealternativ så tidigt som möjligt, och glöm inte att kolla upp möjligheterna för familjen att bo på samma ställe alternativt i närheten.
  • Gör upp en träningsplan omedelbart: du har inte tid att vänta med träningen, den måste du börja med omedelbart och sköta till punkt och pricka för att orka med den tuffa utmaningen som väntar.
  • Variera träningen: det är lättare att hålla sig borta från skador och det blir roligare att träna i det långa loppet om du varierar träningen.
  • Skaffa träningskompisar: att träna tillsammans med likasinnade, familjemedlemmar eller andra medlemmar på ett gym kan göra det lättare att komma igång och komma iväg, försök hitta åtminstone 1-2 personer med liknande mål.
  • Anpassa träningen: träna inomhussimning, spinning, bodypump med mera under höst och vintersäsongen, träna utomhussimning, cykling, löpning, yoga med mera under vår och sommarsäsongen.
  • Kör några lättare lopp: att köra några lättare lopp innan det stora loppet ger dig möjlighet att känna vad du redan behärskar och vad du behöver träna mer på.
  • Tänk efter noga innan du köper utrustning: jämför priser, läs tester och recensioner, prata med erfarna tävlingsdeltagare och andra experter och försök att testa så många olika produkter som möjligt (fråga om möjligheten att testa våtdräkter, cykelhjälmar etc.).