Sverigeloppets historia

Från början kördes Sverigeloppet som ett slags propagandalopp i syfte att demonstrera cykeln som fortskaffningsmedel. Första loppet sägs ha körts på 2-växlade brukscyklar, för att sedan arrangeras tio gånger mellan 1951-1964. Varje gång körde man från Haparanda till Ystad, med enbart 50 personer vid startlinjen. Alla deltagare som lyckades fullfölja loppet erhöll 200 kronor i kontanter och fick dessutom behålla den cykel de använt under loppet. En storvinst enligt den tidens mått.

En av dåtidens mest kända deltagare är Gustaf Håkansson, även kallad “Stålfarfar”. Han ansågs vara för gammal för att delta, då ledningen hade satt en åldersgräns på 40 år. Håkansson, som då var 66-år gammal, nekades därmed att delta första året som tävlingen gick av stapeln. Det gick dock inte att stoppa honom; “Stålfarfar” inte bara genomförde loppet och blev folkkär på köpet, han gick dessutom i mål drygt ett helt dygn före övriga deltagare.

2017 års nystart

2017 års lopp anordnades med OS-medaljören i cykel Bernt Johansson som banchef, samt en av flera tävlingsledare. Förra årets tävling beskrivs som en nystart av det historiska lopp som kördes redan på 50- och 60-talet. Nystarten sågs som en följd av det uppsving cykelsporten fått i Sverige under senare år. 2017 års cykellopp avverkades under sju dagar och deltagarna cyklade en etappsträcka per dag.

Sverigeloppet har numer fokus på miljö och säkerhet. Visserligen kör man på tid och tävlar i lag, men fokus ska ändå ligga på själva natur- och motionsupplevelsen, enligt Bernt Johansson

:http://cykla.se/artiklar/historiskt-succelopp-atervander/. Sverigeloppet samarbetar med Världsnaturfonden för att stötta deras satsning på att rädda världens hav.

För att säkerställa deltagarnas säkerhet anpassas banan i den mån det går och varje tävlande team kör med egen GPS. Skulle något inträffa under loppet finns första-hjälpen grupper utplacerade längs vägen för att hjälpa. Vanliga trafikregler gäller, vilket innebär att alla deltagare måste ha hjälm på sig under hela tävlingen samt att varje cykel helt enligt lag ska vara utrustad med broms och ringklocka.